Team Event juli 2019


‘Ik word piloot’ klinkt het soms uit de mond van een kind als je het vraagt wat het later zal worden en elke jongen die opgroeit tot man blijft die droom koesteren. Vrouwen ook, al durf ik mij daar niet over uitspreken. Velen zeggen moeder aarde vaarwel met een niet afgevinkt item op hun bucket list, maar niet de Progressive medewerkers. Voor hen is die droom uitgekomen, zij mochten vliegen.

Oh nee, niet met

Maar met...

Dat dit geen activiteit is voor lichtzinnige of mensen met een zwak darmgestel werd al snel duidelijk. Je moet ten eerste een rit verder dan Zaventem overwinnen. Afhankelijk van waar je komt of met wie je meerijdt, kan dat in beleving nogal eens schelen! Het is niet geweten of dit de reden is maar we startten de activiteit met 1 collega minder dan voltallig, dit wordt een streefdoel voor het volgende event.

Genoeg emo, het event zelf. Rendez-vous point: Brussels Flight Simulators (http://www.bfsim.com) in Zaventem om nul achthonderd dertig uur verzamelen. De strikte toon is gezet. Random verdeeld in 3 groepen van 4 man, elk een ontbijt zwaarder, werden we samen de basisprincipes van ‘aviation’ uitgelegd. Zoals altijd in Brussel was het in tweetalig Frans te doen, dus maar overschakelen op Engels zodat iedereen verstaanbaar is. Een kleine drie kwartier later kon er ons niks meer gebeuren. Volledig onderlegd in drag, lift, flaps, throttle, yawn, pitch en ‘if you do this: you die’, was het aan ons.
Op de computersimulatie kan je de basistechnieken van opstijgen en landen met een Cessna oefenen. Na een race om als eerste op de landingsbaan van de voorgeprogrammeerde bestemming aan te komen mocht je vrij opstijgen, vliegen en landen of gecontroleerd crashen zoals sommigen het noemen.

Om het iets ervaringsgetrouwer te maken kon je in een echte Cessna cockpit met 180° projectie van de omgeving rond je het zwaarder gevoel van de stuurknuppel beleven. Na opstijgen kreeg je de kans om tussen de gebouwen van New York te vliegen, langs het vrijheidsbeeld te scheren of onder de Brooklyn Bridge te duiken. De ultieme uitdaging was landen op een vliegdekschip.

Het werk van de grote jongens werd uitgevoerd in de cockpit van een boeing 737. In een duidelijke uitvinding van de Westerse wereld zit de piloot links en de co-piloot rechts (echte reden hier). Zo werden we per twee geïnstrueerd aan welke knopjes te draaien of welke hendel over te halen door een ervaren instructeur die een toertje uitgestippeld had op en rond een luchthaven van Montenegro. Met de basisprincipes vers in het geheugen, genoeg oefening met een kleiner model technisch vernuft dat zonder flapperen in de lucht kan blijven, bleek het vliegen met een groter en zwaardere variant toch heel iets anders. Ondanks de vele harde landingen op of naast de landingsbaan was iedereen erin geslaagd om het toestel aan de grond te zetten. Al ben ik toch blij dat er meer ervaren piloten aan de stuurknuppel zitten wanneer ik op reis ga.

Met dank voor het gezelschap aan de collega’s en dank aan Progressive voor de organisatie.